Інноваційні підходи до викладання філологічних дисциплін

УДК: 372.882: 372.881.1                Горбанець Л.М., методист районного 
                                                         методичного кабінету при відділі освіти
                                   
                  Петрівської райдержадміністрації



Інноваційні підходи до викладання філологічних дисциплін
в умовах сучасної школи

Учитель готується до хорошого уроку все життя.
Така духовна і філософська основа професії і технології нашого труда:
щоб дати учням іскорку знань,
учителю потрібно увібрати ціле море світла.
                               В.Сухомлинський

         У грудні 2017 року Уряд затвердив Політичну пропозицію щодо реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа».  Як зазначила у своєму виступі Лілія Гриневич, ця Політична пропозиція  -  стратегічний документ, із урахуванням якого розроблятиметься подальша програма діяльності Уряду щодо реформування загальної середньої освіти до 2029 року.
         Згідно з  результатами соціологічного дослідження (соцопитування «Школа очима батьків, вчителів та директорів шкіл», Фонд «Демократичні ініціативи», 2015 р.), лише 10 % батьків, 15,3 % учителів та 8,8 % директорів шкіл –  погоджуються із твердженням, що середня освіта в Україні готує до майбутнього життя в суспільстві – школа не реформувалася більше 50 років, зміни критично необхідні. «Ми маємо перейти від школи знань до школи компетентностей. Це означає, що ми маємо виокремити необхідне ядро знань та навчити дітей реально з цими знаннями працювати. Цю зміну гарно ілюструє метафора: можна читати на швидкість, а можна читати з розумінням. Школа компетентностей – це читання з розумінням, ”- зазначила міністр освіти.
         Відповідно до поставлених завдань   постають і вимоги до оновлення навчально - виховного процесу.  Адже сучасна школа – це соціальний інститут, завдання якого готувати учнів до життя. Основним орієнтиром сучасної школи називають формування творчо мислячої особистості, здатної саморозвиватися й адаптуватися в соціумі. Узагальнений образ сучасного учня, на думку українських і зарубіжних вчених, має поєднувати такі основні якості: активність , ініціативність, рішучість, комунікабельність, персональну відповідальність, упевненість у собі, уміння аналізувати, здійснювати самоконтроль, працювати в колективі та інше.
         Щоб виховати такого учня потрібно подбати, з одного боку, про високий коефіцієнт корисної дії запропонованих йому для засвоєння теоретичних знань,  а з другого – про надійні й ефективні механізми перетворення їх на практичний досвід. Тому комунікативна спрямованість процесу навчання на уроках предметів філологічного циклу передбачає вироблення в учнів готовності успішно розв’язувати комунікативні завдання, а саме:
-                    уміло використовувати мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу;
-                    уміло добирати мовно-виражальні засоби;
-                    володіти всіма видами  і типами мовленнєвої діяльності;
-                    оцінювати і осмислювати ситуацію спілкування;
-                    адекватно реагувати на співрозмовника;
-                    ініціювати комунікативну взаємодію;
-                    організувати конструктивне розв’язання конфліктних ситуацій;
-                    у виборі рішень керуватися системою цінностей, схваленою суспільством.
Відповідно до зміни парадигми навчання перегляду й ретельного добору потребують принципи, форми, методи і прийоми навчання. І одним із шляхів вирішення цих завдань є упровадження інноваційних педагогічних технологій навчання.   Вони захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес і мотивацію, сприяють формуванню цінностей, створюють атмосферу співробітництва, взаємодії. Упровадження інноваційних методик навчання дає змогу докорінно змінити ставлення до об’єкта навчання, перетворивши його на суб’єкт. Учень стає співавтором процесу навчання, думку якого поважають, заохочують до активності та творчості. Такий підхід запропоновано ще в працях Л. Виготського, В. Шаталова, В.Дяченка,С.Шевченка, М. Амонашвілі.
         У педагогічній інтерпретації «інновація» означає нововведення, що поліпшує хід і результати навчального процесу. Інновацію можна розглядати як процес (масштабна або часткова зміна системи і відповідна діяльність) і продукт (результат) цієї діяльності. Таким чином, інноваційні педагогічні технології як процес – це «цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів, педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до очікуваних результатів» /І.Дичківська/. У значенні продукту діяльності визначиають інновацію як оригінальні, новаторські способи та прийоми педагогічних дій і засоби.
 Існує близько трьохсот визначень поняття «технологія» - з грецького ‘tehne’ -  «мистецтво», «ремесло»;‘logos’ – «вчення», «наука».
Таким чином, технологію можна визначити як усвідомлене практичне мистецтво, усвідомлена майстерність.
«Педагогічна технологія – продумана в усіх деталях модель спільної діяльності з проектування, організації та проведення навчального процесу з обов’язковим забезпеченням комфортних умов для учнів і вчителів» ( А.Монахов)
«Педагогічна технологія – сукупність психолого - педагогічних прийомів, методів навчання, виховних засобів»(Т.Б.Лихачов).
 Залежно від участі учнів у  навчальній діяльності, виділяють активну та пасивну моделі навчання.
Найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання.(Лекція -5%, читання – 10%), а найбільших – інтерактивного (дискусійні групи – 50%,практика через дію -75%; навчання інших чи негайне застосування - 90%.              Це, звісно, середньостатистичні дані, й у конкретних випадках результати можуть бути дещо іншими. Але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог. Отже,  хто активний, той і навчається. Для того  щоб підвищити ефективність навчання учнів, піраміду потрібно перевернути – активізувати діяльність учнів.
 Великий китайський педагог Конфуцій казав: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром».
  Будь – яка педагогічна технологія повинна відповідати певним основним методологічним вимогам, зокрема  таким,  як:
-         концептуальність (психологічне, дидактичне та соціально – педагогічне обґрунтування досягнення освітньої мети);
-         системність  (логіка процесу, взаємозв’язок всіх його частин, цілісність);
-         можливість управління (передбачення можливостей діагностичного цілепокладання, планування, проектування процесу навчання, поетапна діагностика, варіювання засобами та методами з метою корекції результатів);
-         ефективність (оптимальність за витратами, гарантування досягнення певного стандарту освіти);
-         відтворюваність (можливість використання педагогічної технології в інших ідентичних освітніх закладах, іншими суб’єктами);
-         візуалізація (характерна для окремих технологій, передбачення використання аудіовізуальної та електронно - обчислювальної техніки, конструювання та застосування різноманітних дидактичних матеріалів і оригінальних наочних посібників).
   Порівнюючи традиційну та інноваційну освіту, які сьогодні існують паралельно, І.Зязюн зробив висновки, що традиційна система навчання є безособистісною, «бездітною… безлюдською». У ній людина…постає…об’єктом, яким можна керувати за допомогою зовнішніх впливів, загальних стандартів і нормативів.
 Мабуть,  серед головних недоліків традиційної системи навчання є авторитарний стиль керівництва, домінування пояснювально - ілюстративного  типу навчання і репродуктивної діяльності учнів, перевага  фронтальної роботи, обмеженість діалогічного спілкування; породжені цими факторами невміння і небажання дітей вчитися, відсутність у них цінування освіти, самоосвіти.
  Тому  більшість учителів-словесників району перебудовують свою роботу в напрямку інноваційної педагогічної діяльності.
Технології, які найчастіше застосовують філологи нашого району:
1. Особистісно зорієнтовані технології (КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназія).
2. Проектні технології (Балахівська, Володимирівська, Луганська, Ганнівська ЗШ І-ІІІ ступенів).
3. Ігрові технології (Балахівська, Чечеліївська , Новостародубська ЗШІ-ІІІ ступенів, Богданівська ЗШ І-ІІ ступенів).
4. Проблемні технології (КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназія, Петрівська, Новостародубська , Червонокостянтинівська ЗШ      І-ІІІ ступенів).
5. Інтерактивні технології. КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназії, Новостародубська, Червонокостянтинівська, Петрівська ЗШ І-ІІІ ступенів).
6.Інформаційно-комунікаційні технології (Петрівська, Балахівська, Червонокостянтинівська, Луганська, Чечеліївська, Ганнівська, Володимирівська, Новостародубська, Червонокостянтинівська ЗШ І-ІІІ ступенів, Петрівське НВО).
           Інноваційна діяльність є специфічною і досить складною, потребує особливих знань, навичок, здібностей. Впровадження інновацій неможливе  без педагога – дослідника, який володіє системним мисленням, розвиненою здатністю до творчості, сформованою й усвідомленою готовністю до інновацій. Тому  районні, шкільні методичні структури організовують так свою роботу, щоб максимально допомогти вчителям-словесникам району стати носіями інноваційних ідей.
         Так, РМО учителів української мови та літератури працює над проблемою  «Формування особистості, здатної до навчання шляхом використання традиційних та інноваційних технологій у процесі викладання української мови та літератури» (керівник Митько Н.П.). РМО учителів зарубіжної літератури та російської мови в цьому навчальному році розпочало роботу над новою проблемою «Розвиток учня як особистості на уроках зарубіжної літератури в умовах компетентнісного підходу до навчання» (керівник Шашуба Л.А.).РМО учителів іноземних мов теж, закінчивши роботу над проблемою, розпочало роботу над новою «Упровадження компетентнісно-діяльнісного підходу з метою формування в учнів навичок конкурентоспроможного користувача іноземної мови в умовах полікультурного середовища» (керівник  Кіфенко О.П.).
         У планах роботи всіх методичних формувань філологічного циклу передбачені заходи щодо упровадження інноваційних технологій. Так, у 2015/2016 навчальному році січневе засідання РМО вчителів зарубіжної літератури та російської мови було присвячене обговорюванню теми «Упровадження мультимедійних технологій у практику викладання зарубіжної літератури та російської мови». Засідання складалося з двох частин: теоретичної та практичної. Під час теоретичної частини обговорювалися такі питання: «Використання інтернет ресурсів на уроках», «ІТ – контент сучасного уроку.
           Практична частина – це обмін досвідом. Учителі Узлова Л.А.,                                 Шашуба Л.А., Жигунова А.С.  поділилися досвідом роботи    з використанням мультимедійних технологій, показали презентації, що були створені дітьми до певних уроків.  Із творчим натхненням підійшли до підготовки матеріалів вчителі Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів,  Петрівського НВК, Луганської ЗШ І-ІІІ ступенів, Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів, Ганнівської ЗШ І-ІІІ ступенів.
         Тема  третього засідання  була досить цікавою «Сучасним дітям – сучасний урок». Вчителі, які викладали зарубіжну літературу та російську мову в шостих класах за новою програмою, поділилися першими здобутками. Кожен педагог представляв модель власної системи роботи за  таким планом:
       - створення сприятливого навчального середовища (мотивація);
       - організація роботи учнів (методи і прийоми);
        - об’єктивне та ефективне оцінювання роботи;
        - визначення результативності роботи.
           Цікаво, методично обґрунтовано презентували свою роботу Місюра Г.В., Копань Г.В., Калінчук С.Ю.
          На січневому (2016 р.) засіданні учителів української мови та літератури теж розглядали питання «Упровадження мультимедійних технологій у практику викладання української мови та літератури». Проводилося воно на базі Петрівського НВО. Під час теоретичної частини були розглянуті  питання:
- використання Інтернет - ресурсів на уроках української мови;
- ІТ - контент сучасного уроку української мови та літератури;
- створення сайтів, блогів та їхнє поповнення.
         Під час практичної частини українські філологи моделювали уроки української мови та літератури з використанням електронних презентацій.
         Учителі іноземної мови під час засідань РМО теж приділяють увагу питанням упровадження інноваційних технологій, працюють над створенням сайтів, блогів, діляться досвідом роботи з питань компетентнісного підходу до викладання іноземної мови. Педагоги  також постійно працюють над підвищенням   рівня самоосвіти та професійної кваліфікації. Так, учителі ЗНЗ району неодноразово протягом року брали участь у семінарах та вебінарах MM Publications, Cambridge Eglish Webinars та Pearson ELT.
          Однією із форм роботи РМО є семінар-практикум.     Практикум сприяє перенесенню кращих методів і прийомів роботи одного вчителя в практику діяльності іншого, надихає вчителя на пошук нових шляхів навчання. Порівняння власного досвіду  з досвідом колег дає можливість критично оцінити різні варіанти досягнення мети. Семінари вчителів – словесників зазвичай складаються із  теоретичної та практичної частин. Серед теоретичних частин переважають такі форми роботи, що  дають змогу кожному вчителеві висловити свою думку з приводу проблеми семінару, бути активними його учасниками, а не пасивними спостерігачами (експертні панельні дискусії,  круглі столи, презентації з проблеми семінару, інше). Практична частина передбачає перегляд фрагментів уроків,  моделювання уроків, практичне створення презентацій,   робота в on-line програмах.
            Так, семінар вчителів зарубіжної літератури у 2015/2016 н.р. був проведений на  базі Володимирівської ЗШ І-ІІІ ступенів із проблеми «Використання активних форм роботи як засіб розвитку комунікативних здібностей  школярів відповідно  до вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».   Методична  мета практичної частини була реалізація основних вимог до створення сучасного уроку. Робота проводилася в групах. Перша група проектувала урок вивчення нового матеріалу, друга – урок узагальнення і систематизації знаньема уроків – вивчення  твору Дж. Р.Кіплінга «Балада про Схід і Захід».   Цікаво проходила також робота в on-line програмі  Learnings Apps  - створення пазлів до уроків зарубіжної літератури. Дудник Н.В., учитель інформатики, познайомила вчителів з роботою у on-lane програмі Padlet.com – створення віртуальної дошки до уроків зарубіжної літератури.
          У 2016/2017 н.р. семінар-практикум вчителів зарубіжної літератури та російської мови пройшов на базі КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа                      І-ІІІ ступенів - гімназія»  із проблеми «Удосконалення пізнавальної активності особистості як передумова успішної навчальної діяльності на уроках російської мови та зарубіжної літератури». Учителі закладу Калінчук С.Ю., Шашуба Л. А. представили учасникам семінару нові форми роботи, зокрема тренінг «Музей літературного твору. ДЖ. Кітс. Поезія «Про коника та цвіркуна». Метою такого виду роботи було показати використання  елементів музейних технологій при аналізі художнього твору. Словесники також презентували елементи електронного підручника Зарубіжна літератури, 11 клас «Срібне століття» та «Буктрейлер» як сучасний спосіб рекламування літературних творів. Ці види роботи ще раз засвідчили  вчителям зарубіжної літератури про значні можливості використання інноваційних технологій  у процесі викладання дисциплін. 
         Робота РМО не повинна складатися лише із засідань, семінарів. Справжній учитель не повинен обмежуватися рамками обов’язковості. Тому всі методичні структури вчителів філологічного напрямку у постійному пошуку нових форм роботи  щодо самоосвіти своїх членів у період між засіданнями. Так,  члени РМО вчителів зарубіжної літератури працювали  над створенням презентацій, виготовленням дидактичного матеріалу, підготовкою до шкільних, районних, обласних олімпіад з російської мови, підготовкою та проведенням звітів творчо працюючих вчителів, презентацій досвіду, створенням порт фоліо, проведенням днів «Я атестуюся…» У цьому навчальному році вчителі Шарова Н.Я. (Петрівська ЗШ І-ІІІ ступенів),  Жигунова А.С. (Петрівський НВК) взяли участь у конкурсі методичних розробок «Іду на урок у 8 клас» та Обласній науково-методичній конференції «Модернізація та технологізація сучасного уроку, інноваційний потенціал».
         Про результативність роботи РМО учителів зарубіжної літератури говорить і той факт, що в 2015 році на базі Петрівського НВК «Петрівська загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів» та Петрівської ЗШ І–ІІІ був проведений обласний  інструктивно-методичний семінар спеціалістів відділів, управлінь освіти, методистів методичних кабінетів, які відповідають за викладання світової літератури та російської мови, з проблеми «Особливості вивчення світової літератури та російської мови на сучасному етапі розвитку гуманітарної освіти».
Учителі української літератури у минулому навчальному році, крім семінару-практикуму з проблеми «Підвищення якості мовно-літературної освіти шляхом упровадження інноваційно-освітніх технологій», що був проведений на базі Чечеліївської ЗШ І-ІІІ ступенів, взяли участь в інтернет - семінарі з проблеми «Підвищення якості мовно-літературної освіти шляхом упровадження інноваційно-освітніх технологій», що проходив на базі Ганнівської ЗШ І-ІІІ ступенів. Учителі української мови та літератури школи Галіба О.А., Щурик О.О. представили колегам напрацювання із питань:
-  формування життєвих компетентностей  учнів засобами ІКТ на уроках української словесності;
 -  навчальні проекти на уроках української мови і літератури;
-  веб-квест як важливий процес в організації проектної та дослідницької діяльності учнів на уроках словесності.
         Новий Державний стандарт визначив особливі завдання перед учителями-словесниками, без яких  неможливе становлення справжнього громадянина - виховання свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій. Саме з проблеми «Формування національно свідомої, духовно багатої особистості через організацію навчання на засадах компетентнісних особисто зорієнтованих підходів» відбувся семінар-практикум українських філологів у Балахівській ЗШ І-ІІІ ступенів у поточному навчальному році. Учасникам семінару були представлені сучасні методи роботи з проблем національно-патріотичного виховання молодого покоління, серед них турнір юних журналісті, методичною метою якого було показати командне змагання учнів в умінні користуватися професійними прийомами, засобами масової інформації, у здатності вирішувати складні завдання з висвітлення найцікавіших подій у житті людини та суспільства.
           У рамках роботи РМО учителів іноземних мов у 2015/2016 н.р. був проведений семінар-практикум на базі  Балахівської ЗШ І-ІІІ ступенів із проблеми «Упровадження інноваційних технологій навчання на уроках англійської мови та в позакласній роботі   як шлях до удосконалення мовленнєвих навичок учнів». У ході  теоретичної частини  учасники семінару взяли участь  експертній  панельній дискусії з  проблеми семінару,  де питаннями для дискусії були:  
- використання інтернет - ресурсів на уроках англійської мови: за і проти;
- чи впливає  метод проектів на уроках та в позакласній роботі з предмета на удосконалення комунікативних навичок учнів?
- чи можливе  використання веб - технологій у навчанні іноземної мови учнів сільських шкіл?
- квест - технології як шлях до підвищення якості знань учнів із іноземних мов чи  данина моді.
          Учасники панельної дискусії прийшли до єдиної думки, що і в умовах сільської школа можна отримати вагомі здобутки в розвитку пізнавальної активності учнів, підвищенні якості їхніх знань. І одним із шляхів досягнення цього є використання сучасних методів навчання. Підтвердженням цього стали  фрагменти уроків та позакласний захід  квест - шоу «Пізнаємо Європу разом», методичною метою останнього було показати  використання квест - технологій як засобу створення атмосфери зацікавленості у вивченні мови та всебічного вивчення історії, культури та традицій країн ЄС та України, який провела Мітякова О.Л., учитель англійської мови, вчитель вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель Балахівської ЗШ І-ІІІ ступенів. Це були дійсно шоу: гарні костюми, уміння учнів триматися, невимушеність, упевнена гра учасників дійства. Протягом усього часу звучали різні іноземні мови, діти не просто виголошували текст, вони грали, грали талановито, так, щоб передати характер кожного носія мови.
     Питання професійного зростання вчителя, успішне формування професійних  цінностей відповідно до умов  та вимог сучасної школи та соціуму  - одне із завдань, над реалізацією яких  із 2012 року працює творча група вчителів української та зарубіжної літератур «Словесник». Керує роботою творчої групи Шарова Н.Я., учитель зарубіжної літератури та російської мови Петрівської ЗШ І-ІІІ ступенів, вчитель-методист, лауреат районної педагогічної премії імені В.О. Сухомлинського, переможець районного, обласного етапів та учасник Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2013» у номінації «Російська мова». Творчі вчителі вирізняються тим, що здатні скоріше, точніше збагнути новизну педагогічної ситуації і рухатися далі, збагатити її власним досвідом.  У цьому напрямку працює Ніна Яківна як керівник районної творчої групи вчителів світової та української літератур. «Посміхніться світу – і світ у відповідь посміхнеться вам» – стиль життя Ніни Яківни. Цьому вчаться у неї вихованці, у цьому переконуються колеги, це відчувають друзі. Ніна Яківна  намагається знайти підхід до кожного слухача, допомагає побачити і відкрити сильні сторони його педагогічної діяльності, зрозуміти і відчути важливість даного індивідуального стилю, який є характерним для справжньої майстерності.
   У 2012 - 2015  роках творча група працювала над науково - методичною проблемою «Удосконалення уроку світової та української літератур на основі особистісно зорієнтованого підходу до викладання». Із  2015/2016 навчального року – над проблемою «Фахова культура уроку: компетентнісний підхід».
         Кожен член творчої групи індивідуально і творчо підходить до вирішення даної проблеми, при цьому працюючи над своїм проблемним питанням.  Творча група – це колектив 12-ти талановитих учителів, які мають високу науково – теоретичну, методичну підготовку. Їм  притаманні такі якості:
-         здатність продукувати нові ідеї, креативність, комунікативність;
-         орієнтація на пошук нових знань та бажання ними оволодівати;
-         бажання професійно самостверджуватися;
-         здатність змінювати стратегію і тактику педагогічної діяльності залежно від конкретної ситуації;
-         висока творча активність, ініціативність.
-          
          Уся діяльність творчої групи була спрямована на вирішення таких завдань:
-  розвиток нової орієнтації мислення на ідею взаєморозуміння, спілкування
       з учнями як активними співтворцями уроку, самого процесу вивчення                          літератури;
           - професійне зростання педагогів шляхом саморозвитку і             самовдосконалення;
-  забезпечення високого рівня викладання предметів на основі упровадження інноваційниих технологій навчання;
- удосконалення форм і методів роботи на уроках завдяки насиченій        розумовій діяльності учнів, зацікавленості процесом навчання;
- формування читацької культури, творчих здібностей, критичного       мислення учнів, навичок самостійного аналізу та аргументованого        оцінювання прочитаного.

           Сучасна школа потребує педагогів нового типу – вчителів – дослідників, новаторів. Тому робота творчої групи повинна будуватися так, щоб кожен учитель найбільш повно міг розкрити здібності й таланти, розвивати ініціативу та творчий пошук, самореалізовуватися у професійній діяльності. 
           Саме так працює творча група «Словесник» Із метою підвищення професійної компетентності вчителів на засідання виносяться  питання, що стосуються:
-         факторів становлення сучасного уроку літератури на основі особистісно зорієнтованого підходу до викладання;
-         співпраці учнів та вчителів на таких уроках;
-         шляхів розвитку учнівської творчості на уроках та в позаурочний час, використання інноваційних технологій навчання;
-         формування компаративної лінії літературного компоненту та інше.
          Поширеними формами роботи творчої групи є панорами творчих знахідок, захист дослідницьких проектів, презентації, публікації, творчі звіти, виконання випереджувальних завдань.
          Члени творчої групи розробили такі  методичні матеріали на допомогу учителям - словесникам:
-         поради  щодо реалізації самостійної роботи учнів у навчальному процесі;
-         розробки уроків зарубіжної та української літератур у 5 -7  класах за новими програмами ;
-         орієнтовне календарно – тематичне планування уроків зарубіжної літератури у 5 класі;
-         як розвивати творчі здібності  дітей;
-         особливості сучасного уроку літератури;
-         формування навичок уважного та виразного читання;
-         як   готувати   відеопрезентації.

Члени творчої групи розробили такі пам’ятки для учнів:
-         як написати есе;
-         як написати відгук за прочитаною книжкою;
-         як підготувати презентацію книжки;
-         як скласти розповідь за картиною;
-         як скласти казку;
-         як підготувати складний план до тексту;
-         як підготувати характеристику персонажів твору.
-          
          Інноваційні технології, які слухачі творчої групи впроваджують у своїй педагогічній діяльності:
-         технологія « Ситуація успіху;
-         особистісно зорієнтована технологія;
-         інформаційні технології;
-         розвивальне навчання;
-         проблемне навчання;
-         біоадекватна технологія навчання.
          Члени творчої групи брали участь у конкурсах фахової майстерності – шкільних, районному, обласному та Всеукраїнському. Шарова Ніна Яківна стала переможцем районного, обласного етапів та учасником Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2013» у номінації «Російська мова» Жигунова А.С. стала переможцем районного та лауреатом обласного етапів Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2014» у номінації «Зарубіжна література».  Вони продемонструвала високий рівень науково – теоретичної підготовки, досконале володіння сучасними методами викладання, успішне впровадження інноваційних технологій у навчальний процес.
          Слухачі є активними провідниками нових ідей у своїх школах, проводять семінари – практикуми на базі шкіл, практикують обмін досвідом на сторінках періодичних видань.
          Члени творчої групи Митько Н.П. та Шашуба Л.А. є керівниками районних методичних об’єднань учителів української мови та літератури, зарубіжної літератури та російської мови. Їхні зусилля, робота спрямовані на те, щоб із кожного молодого спеціаліста зробити не лише висококваліфікованого професіонала, а й справжнього майстра своєї справи.    
          Зростає кількість педагогів, які друкують свої творчі доробки у всеукраїнських фахових педагогічних виданнях (Шарова Н.Я., Сагателян Н.А., Скворцова О.М., Митько Н.П.). Підвищився рівень професійної компетентності вчителів, їхня активність у створенні методичних розробок «На допомогу вчителю» (Чудна Л.І., Узлова Л. А., Шашуба Л.А.).
          Завдяки наполегливій роботі членів творчої групи, маємо переможців та призерів обласних та всеукраїнських олімпіад, конкурсів (Митько Н.П.,                  Шашуба Л.А., Катрук І.М.
          Час не стоїть на місці, він постійно вносить корективи в роботу районних методичних структур. Особливі завдання постали  перед учителям філологічних дисциплін у зв’язку з проведенням   ЗНО. У 2016/2017 н.р виникла потреба у створенні   школи з підвищення педагогічної майстерності для вчителів англійської мови з проблеми  «ЗНО з англійської мови:  проблеми і рішення» (керівник Люта О.Г., вчитель  Луганської ЗШ І-ІІІ ступенів, старший учитель). ШзППМ працює в рамках роботи РМО вчителів іноземних мов. До роботи в школі залучені молоді вчителі, вчителі-нефахівці та вчителі, які виявили бажання  удосконалити роботу з підготовки учнів до ЗНО за результатами минулорічного оцінювання. Мета роботи школи: допомогти творчому зростанню педагогів, формуванню професійної компетенції, надання практичної допомоги в оволодінні вчителями інструментарієм з підготовки учнів до ДПА та ЗНО.
         Безперечно, інновації в освіті є запорукою руху вперед. Але  самі інновації без інноваційно активної особистості педагога результатів не дадуть. Серед  філологів району є справжні майстри, творці, новатори, талановиті педагоги, які  торують власний шлях на освітянській ниві, моделюють свою педагогічну систему, орієнтовану на кінцевий  результат. Вони формують перспективний досвід на побудові власної педагогічної системи, що забезпечує високий стабільний результат. У районі вивчено і впроваджується  серед вчителів-словесників району досвід Шашуби Л.А., вчителя зарубіжної літератури та російської мови  КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –гімназія», вчителя-методиста, із проблеми «Розвиток комунікативно-мовленнєвої компетентності  при викладанні зарубіжної літератури»; Шарової Н.Я., вчителя зарубіжної літератури та російської мови Петрівської ЗШ І-ІІІ ступенів, вчителя-методиста, із проблеми «Розвивальне навчання як засіб активізації пізнавальних інтересів учнів на уроках російської мови та зарубіжної літератури»; Лютої О.Г., вчителя англійської мови Луганської ЗШ І-ІІІ ступенів, старшого вчителя,із проблеми «Формування мовленнєвих навичок учнів шляхом упровадження інноваційних технологій»; Мітякової О.Л., вчителя англійської мови Балахівської ЗШ І-ІІІ ступенів, старшого вчителя, із проблеми «Навчання комунікативності на уроках англійської мови через інноваційні технології та ігрову діяльність»; Слободяник О.В., вчителя української мови  КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія», старшого учителя, із проблеми «Виховання культури мовлення та розвиток творчих здібностей учнів засобами сучасних освітніх технологій»; Митько Н.П., вчителя української мови   КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія», старшого учителя, із проблеми «Підвищення рівня орфографічної грамотності як засіб формування мовної компетенції учнів»; Єлісєєвої О.М., вчителя української мови та літератури Луганської ЗШ І-ІІІ ступенів, учителя вищої кваліфікаційної категорії, із проблеми «Використання інноваційних технологій навчання як засіб підвищення пізнавальної активності учнів»; Чудної Л.І., вчителя української мови та літератури Балахівської ЗШ І-ІІІ ступенів, учителя вищої кваліфікаційної категорії, із проблеми «Формування творчої, цілеспрямованої, гармонійно розвиненої особистості на уроках української мови та літератури». Досвіди кращих вчителів – філологів району поширюються , звичайно, через роботу РМО, творчої групи, ШзППМ, семінари, виступи в  ЗМІ, через сайти, блоги.
         Перед кожним з нас є два шляхи: жити минулими заслугами, закриваючи очі на кардинальні зміни в світі, прирікаючи своїх учнів (і власних дітей) на життєвий неуспіх, або пробувати щось змінити у своєму ставленні до новітніх освітніх  технологій. І. Підласий сказав про це так: «Можна бездумно тужити за втраченими ідеалами, скаржитись на падіння духовності та вихованості, втрату людяності й моральності, загалом на життя і зовсім незвичну школу, але хід подій вже не повернути. Погрожувати поїздові, що стрімко віддаляється від перону, дозволено лише дітям».
Жодна освітня технологія не може розглядатися як універсальна.   Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і ціле життя працюватимемо для того, щоб навчання було ефективним і плідним для кожної дитини, стало радістю й задоволенням.
Використані джерела.
1. Половенко О.В. Сучасні підходи до планування діяльності методичних служб. Методичні рекомендації для працівників районних (міських) методичних кабінетів (центрів).-Кіровоград,2006.
2. Половенко О.В. Оптимальна модель методичної роботи в сільській малокомплектній школі (методичні рекомендації)-Кіровоград,2007.
3.Голуб Н. Методичні рекомендації щодо навчання української мови в умовах компетентнісного підходу//Дивослово.-2013.-№9.-С.2-7.
4.bibliomiste4ko.kharkiv.ua/.../innovacijni_tekhnologiji_navchannja_v_ suchasnij_sh.doc‎


4 коментарі:

  1. Завтрашній день починається вже сьогодні.Саме так хочеться визначити атмосферу творчості вчителів - словесників району. Людмила Михайлівна розкрила педагогічний пошук вчителів, які вже мають свою чітку лінію діяльності, так і молоді ( що радує надзвичайно).Але бентижить думка про зникнення зарубіжної літератури із навчальних планів 10 - 11 класів. Давайте будемо говорити про це також! І сьогодні! Бо завтра буде пізно.

    ВідповістиВидалити
  2. Мені сподобалися останні слова у виступі Людмили Михайлівни, які стосуються усіх педагогів. Коли навчання йде з радістю і задоволенням, тоді і буде результат! А якщо дитина йде на урок зі страхом (бо вчитель дуже вимогливий і постійно кричить), то ніякі зміни, ніякі інновації не дадуть результату. Давайте пам'ятати, що ми у школі працюємо для дітей, а не для свого авторитету

    ВідповістиВидалити
  3. Хочу доповнити. У статті Людмили Михайлівни зроблено акцент на результативність роботи районної творчої групи "Словесник". Мені дуже приємно, що із 12 членів творчої групи 9 є учасниками даної конференції. Це вчителі - дослідники, новатори. Матеріал кожного з них - цікавий, практичний. Так тримати!

    ВідповістиВидалити
  4. Словесники Петрівського району не зупиняються на досягнутому. Сподіваємося, що будуть ще кращі результати.

    ВідповістиВидалити